Pembaca Setia

10 February 2009

Falsafah Pendidikan Barat Tradisional

Falsafah pendidikan barat terbahagi kepada dua iaitu:

  • Tradisional
  • Moden

Falsafah pendidikan barat tradisional

Menekankan aspek-aspek perenialisme dan essensialisme.



Perenialisme

  • Perennial bermaksud tidak berubah.
  • Definisi: Sesuatu yang tidak akan berubah.

Konsep

  • Ciri-ciri semulajadi manusia bersifat sejagat dan tidak berubah.

Matlamat Pendidikan

  • Mengajar pengetahuan dan nilai yang bersifat sejagat, abadi atau tidak dan mempunyai had masa.

Tumpuan

  • Potensi dan rasional individu.
  • Lebih pasif.
  • Penekanan agama melebihi sains.
  • Melatih 3M.
  • Kemahiran mental, menaakul.

Essensialisme


Konsep

  • Menumpukan perkara-perkara asas sahaja dan perkara ini pula bole berubah dari masa ke semasa.
  • Bersifat praktikal dan pragmatik.

Matlamat pendidikan

  • Pengajaran maklumat berbentuk fakta yang perlu dipelajari, dihayati dan disimpan oleh anak murid kita serta penghayatan budaya.

Tumpuan

  • Inovasi kurikulum sekolah -dirancang secara sistematik.
  • Guru memainkan peranan utama.
  • Latihan intelek dan mental.
  • 3M diterapkan.
  • Nilai-nilai kemasyarakatan ditekankan.

Sumber: Falsafah dan Pendidikan di Malaysia Untuk Program Perguruan Pendidikan Rendah 4 Tahun. Choong Lean Keow.2009.

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...