Strategi
Pendekatan
Kamus Dewan (1998) – pendekatan sebagai cara atau langkah-langkah bagi memulakan dan melaksanakan sesuatu tugas.
Pendekatan pengajaran bahasa:
Pendekatan empirisis
Pandangan utama teori ini:
Pendekatan rasionalis
Pandangan utama teori ini:
Pendekatan komunikatif
Berdasarkan teori fungsi bahasa ( M.A. K Halliday)
Prinsip –prinsip pendekatan komunikatif:
Kaedah
Cara yang digunakan dalam sesuatu proses pengajaran
Kaedah tubi
Kaedah dengar dan sebut
Kaedah bersiri
Kaedah tentera
Kaedah induktif
Contoh->hukum (generalisasi)
Konkrit ->abstrak
Kedah deduktif
Hukum (generalisasi)->contoh
Abstrak ->konkrit
Kaedah eklektik
Contoh->generalisasi -> contoh
Generalisasi -> contoh-> generalisasi
Kaedah gabung jalin
Kemahiran bahasa -> aspek bahasa
Aspek bahasa ->kemahiran bahasa
Kemahiran bahasa ->bidang kognitif / afektif
Teknik
Cara yang lebih khusus atau spesifik yang digunakan untuk menggunakan sesuatu kemahiran.
- Strategi direktif – tentang sesuatu konsep atau kemahiran
- Strategi pemerhatian – terhadap fenomena alam atau perbuatan dan tingkah laku orang lain
- Strategi mediatif – contohnya ialah perbincangan terbuka, latihan inkuiri penemuan dan pembentukan konsep
- Strategi generatif – menjana idea yang kritis dan kreatif
- Strategi konteks luaran – contoh : seminar, bengkel dan kerja projek
- Strategi metakognitif – pembelajaran kendiri
- Strategi kolaboratif – bekerja dalam satu kumpulan
Pendekatan
Kamus Dewan (1998) – pendekatan sebagai cara atau langkah-langkah bagi memulakan dan melaksanakan sesuatu tugas.
Pendekatan pengajaran bahasa:
- Pendekatan empirisis
- Pendekatan rasionalis (mentalis)
- Pendekatan komunikatif
Pendekatan empirisis
Pandangan utama teori ini:
- Bahasa ialah pertuturan bukan tulisan
- Bahasa itu merupakan perlakuan atau kebiasaan
- Bahasa perlu diajar dan bukan untuk sebaliknya
- Bahasa ialah apa yang dituturkan oleh penutur jatinya
- Bahasa berbeza antara satu sama lain
Pendekatan rasionalis
Pandangan utama teori ini:
- Bahasa yang hidup ialah bahasa yang berkembang menurut rumus-rumus yang terkawal
- Bahasa dikawal oleh rumus-rumus tatabahasa
- Manusia mempunyai kebolehan semula jadi untuk mempelajari pelbagai bahasa
- Bahasa yang hidup ialah bahasa ynag kita boleh gunakan untuk berfikir
Pendekatan komunikatif
Berdasarkan teori fungsi bahasa ( M.A. K Halliday)
Prinsip –prinsip pendekatan komunikatif:
- Semua latihan dan aktiviti bahasa hendaklah bersesuai dengan umur, pengalaman, latar belakang, minat dan keperluan pelajar
- Semua latihan dan aktiviti bahasa hendaklah bercorak realistik dan pragmatik
- Bahasa sebagai alat komunikasi
- Pelajarnya perlu dilibatkan secara aktif iaitu wujudnya komunikasi dua hala
- Guru haruslah kreatif dan hendaklah sentiasa mencuba hidupkan situasi pembelajaran
- Aspek tatabahasa sangat penting dan tidak boleh diabaikan
- Dalam sesuatu aktiviti bahasa, guru bertindak sebagai pengawas, penasihat atau pemerhati sahaja di mana penglibatan guru amat minimum
Kaedah
Cara yang digunakan dalam sesuatu proses pengajaran
Kaedah tubi
- Melibatkan latih tubi seperti menyebut perkataan, frasa, klausa dan ayat
- Kaedah dwibahasa atau tradisi : guru guna bahasa ibunda untuk mengajar bahasa
- Prinsip 1: bahasa ibunda murid tidka digunakan dlaam mempelajari bahasa sasaran
- Prinsip 2 : kemahiran lisan dianggap penting pada peringkat awal pengajaran
- Prinsip 3 : murid-murid disuruh membaca apa yang mereka telah tulis
- Prinsip 4 : kata nama diberi keutamaan dalam mengembangkan bahasa murid-murid
Kaedah dengar dan sebut
- P&P dijalankan secara lisan terlebih dahulu diikuti dengan aktiviti menulis dan membaca
- Guru peka terhadap gangguan bahasa ibunda
- Untuk atasi guru adakan latihan tubi
- Guru mengadakan aktiviti bahasa yang sebenar
- Penggunaan bahasa yang betul diajar melalui latihan dan pengukuhan
Kaedah bersiri
- Menggunakan bahan, item dan bahasa yang bersiri
- Tidak ada buku teks atau buku-buku lain
- Kaedah tatabahasa
- Mementingkan pengajaran tentang aspek tatabahasa secara formal
Kaedah tentera
- Guru merupakan penutur jati dalam bahasa sasaran
- Menggunakan pendengaran diikuti dengan latih tubi menyebut
- Dijalankan secara kumpulan
- Sesi soal jawab adalah teknik yang penting
- Semasa murid berlatih menyoal dan menyoal, guru bertindak sebagai pemerhati
Kaedah induktif
Contoh->hukum (generalisasi)
Konkrit ->abstrak
Kedah deduktif
Hukum (generalisasi)->contoh
Abstrak ->konkrit
Kaedah eklektik
Contoh->generalisasi -> contoh
Generalisasi -> contoh-> generalisasi
Kaedah gabung jalin
Kemahiran bahasa -> aspek bahasa
Aspek bahasa ->kemahiran bahasa
Kemahiran bahasa ->bidang kognitif / afektif
Teknik
Cara yang lebih khusus atau spesifik yang digunakan untuk menggunakan sesuatu kemahiran.
- Teknik imlak – untuk melatih atau menguji kemahiran mendengar
- Teknik kloz – melatih kecekapan membaca secara senyap
- Teknik bacaan nyaring – untuk mengesan, menganalisis kesilapan kiu dalam bacaan
- Teknik bercerita – menggunakan cerita untuk sesuatu kepada murid
- Teknik drama – berlakon menggunakan skrip lakonan yang mudah atau pendek
- Teknik korus – mengajar murid menyebut sesuatu secara beramai-ramai dalam kelas
- Teknik perbualan – mengajar murid berbual secara sosial
- Teknik dialog – melatih kemahiran bertutur
- Teknik simulasi – dikenali main peranan dimana guru wujudkan situasi dan murid menghidupkan situasi tersebut
- Teknik perbincangan – mencari dan menyusun isi karangan
- Teknik perbahasan – murid dikehendaki berbahas tentang sesuatu tajuk atau isu
- Teknik menyoal secara objektif – solana dalam bentuk aneka pilihan atau dwipilihan
- Teknik menyoal secara terbuka – murid bebas menjawab soalan dengan gaya dan cara sendiri
- Teknik mengarang secara terkawal – isi ditentukan oleh guru
- Teknik mengarang secara terpimpin - Isi dan rangka dihasilkan oleh murid
- Teknik mengarang secara bebas - Murid menulis dan mengarang tanpa diberikan panduan rangka dan isi
- Teknik kuiz – murid disoal guru secara lisan.