Penilaian ialah proses membuat pertimbangan nilai tentang sesuatu perkara. Ia berlaku sepanjang proses pengajaran, iaitu sebelum, semasa dan selepas pengajaran.
- Penilaian melibatkan aspek:
- Menilai pencapaian pelajar
- Pembelajaran yang dihasilkan
- Menilai media dan kaedah
- Kualiti Media
- Penggunaan guru
- Penggunaan murid
Menilai kaedah dan media
Kualiti media seringkali dilihat dari sudut sumbangannya terhadap pembelajaran. Terdapat ciri-ciri yang telah ditetapkan dalam aspek ini seperti:
- Adakah media berkesan?
- Bolehkah ia dipertingkatkan?
- Adakah ia berguna?
- Adakah media membantu pelajar mencapai objektif?
- Adakah ia mencetuskan minat pelajar?
- Adakah ia menyediakan penglibatan pelajar yang bererti?
Terdapat beberapa senarai lain yang juga elok dijadikan garis panduan ketika menilai media iaitu:
- Kreatif dan berkaitan dengan isu yang menarik minat pelajar.
- Menyokong pemikiran tinggi (Soktratik)
- Memperkembangkan kemahiran berfikir.
- Menyampaikan kandungan secara mendalam.
- Meransang naluri ingin tahu pelajar
- Pelajar dapat melibatkan diri secara aktif.
- Membolehkan penerokaan isu secara mendalam.
- Menghubungkaitkan bidang pelajaran
- Meningkatkan nilai murni