Bermula sekitar tahun 2500 S.M. Sistem tulisan Piktograf digunakan. Kemunculan Brahmanisme. Tujuannya adalah untuk menyediakan manusia bagi menghadapi kehidupan selepas mati dan memelihara serta memperkukuhkan sistem kasta. Kasta atasan seperti Brahmin (Paderi), Khastriya (Ketenteraan), Vaisya (Pedagang).
Terdapat juga kasta sudra (bawahan) yang tidak dibenarkan mendapatkan pendidikan. Mereka menjadi orang suruhan kepada golongan kelas-kelas atasan. Dalam masyarakat klasik India semua kasta kecuali sudra dibenarkan mempelajari kemahiran menulis,membaca dan mengira.
Sekolah rendah penting dalam memberi kemahiran- kemahiran asas dalam bidang pendidikan dan mendedahkan pelajar dengan cerita rakyat. Pendidikan ini dikendalikan oleh kolej-kolej Brahman yang dikenali sebagai ‘Parishad’. Apabila Brahmin tamat pengajian, dia harus menghafal kitab Veda. Veda-veda ini mengandungi peraturan-peraturan ritual,mantera dan lagu-lagu suci yang dibacakan semasa mengadakan upacara pengorbanan. Mereka juga dikehendaki belajar Undang-Undang Manu dan karya-karya saintifik dan falsafah.
Pada zaman pertengahan
Matlamat utama pendidikan pada waktu ini adalah untuk menambahkan ilmu pengetahuan dan mengatasi masalah buta huruf.
Rakyat mahu jawatan dalam pentadbiran negara. Pendidikan terletak di tangan ahli-ahli teologi. Mereka memberikan penekanan dalam pendidikan keagamaan. Matlamat utama adalah untuk melahirkan perasaan cinta terhadap Tuhan dan agama.
Terdapat juga kasta sudra (bawahan) yang tidak dibenarkan mendapatkan pendidikan. Mereka menjadi orang suruhan kepada golongan kelas-kelas atasan. Dalam masyarakat klasik India semua kasta kecuali sudra dibenarkan mempelajari kemahiran menulis,membaca dan mengira.
Sekolah rendah penting dalam memberi kemahiran- kemahiran asas dalam bidang pendidikan dan mendedahkan pelajar dengan cerita rakyat. Pendidikan ini dikendalikan oleh kolej-kolej Brahman yang dikenali sebagai ‘Parishad’. Apabila Brahmin tamat pengajian, dia harus menghafal kitab Veda. Veda-veda ini mengandungi peraturan-peraturan ritual,mantera dan lagu-lagu suci yang dibacakan semasa mengadakan upacara pengorbanan. Mereka juga dikehendaki belajar Undang-Undang Manu dan karya-karya saintifik dan falsafah.
Pada zaman pertengahan
Matlamat utama pendidikan pada waktu ini adalah untuk menambahkan ilmu pengetahuan dan mengatasi masalah buta huruf.
Rakyat mahu jawatan dalam pentadbiran negara. Pendidikan terletak di tangan ahli-ahli teologi. Mereka memberikan penekanan dalam pendidikan keagamaan. Matlamat utama adalah untuk melahirkan perasaan cinta terhadap Tuhan dan agama.