Pembaca Setia

03 August 2010

Persediaan keselamatan selepas menjalankan aktiviti PJK

Persediaan keselamatan selepas menjalankan aktiviti PJK

Melakukan aktiviti menyejukkan badan.

Ramai di kalangan kita mengabaikan aktiviti menyejukkan badan selepas bermain atau latihan. Kebanyakan mereka lebih suka untuk terus berehat bagi melepaskan penat.

Perkara sedemikian perlu dielakkan. Hal ini demikian keranan, ketika kita melakukan aktiviti, darah banyak disalurkan ke bahagian anggota yang melakukan aktiviti aktif. Contohnya di bahagian kaki semasa berlari. Berhenti melakukan aktiviti aktif secara mengejut boleh memberi kesan yang negatif dan berbahaya kepada anggota badan tersebut.

Terdapat tiga tujuan utama mengapa kita perlu lakukan aktiviti menyejukkan badan.

Pertama, asid laktik yang banyak terkumpul di otot dapat dihantar semula ke hati untuk disimpan dan dijadikan semula tenaga apabila diperlukan.

Kedua, selepas latihan, darah pada otot mempunyai kandungan karbon dioksida yang tinggi. Darah ini harus dihantar ke jantung dan seterusnya ke paru-paru. Ketika ini gas karbon dioksida akan dilepaskan ke udara dan gas oksigen akan diambilkan sebagai ganti.

Ketiga, menurunkan suhu dan kadar denyutan jantung ke tahap normal.

Kesimpulannya, aktiviti menyejukkan badan perlu dilakukan supaya sistem tubuh badan tidak mengalami kejutan akibat perubahan yang berlaku dengan tiba-tiba.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...